آخرین خبر‌ها از وضعیت جسمانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های حرم مطهر رضوی در عید سعید قربان مضجع شریف امام رضا (ع) در آستانه دهه «ولایت و امامت» غبارروبی شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) استقبال از «نوای مهر هشتم» | طرح تولید کتاب صوتی در کتابخانه حرم مطهر آغاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) عکس‌هایی از زائران بیت الله الحرام در سرزمین وحی برنامه‌های کودکانه دهه ولایت در حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی ویژه زائران غیرایرانی در دهه ولایت + جزئیات عرفه، روز عرفان حسینی میزبانی ویژه حرم مطهر رضوی از زائران در روزهای عرفه و عید قربان (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) برگزاری دعای عرفه ویژه زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سخنان رهبر معظم انقلاب درباره «عرفه» | هر کس دعای عرفه را تا آخر بخواند متحول می‌شود روز عرفه آمد و هنگام دعا شد| گزارش ضیافت مؤمنانه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در عرفه ۱۴۰۳+ فیلم متن کامل دعای عرفه امام حسین (ع) همراه با ترجمه + صوت اعمال و دعا‌های روز عرفه ما به قربان تو رفتیم جهانی که عرفه برای ما خلق می‌کند ناگفته‌هایی از حقایق نهفته در عید قربان و روز عرفه زمان اقامه نماز عید قربان در حرم مطهر امام‌رضا(ع) (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) تولیت آستان قدس‌رضوی: فداکاری جامعه پزشکی در ایام کرونا باید ثبت و ترویج شود
سرخط خبرها

مروری بر فعالیت‌های قرآنی شهید رئیسی | در رثای رئیس‌جمهور قرآنی

  • کد خبر: ۲۳۰۲۸۹
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
مروری بر فعالیت‌های قرآنی شهید رئیسی | در رثای رئیس‌جمهور قرآنی
تجربه تاریخ نشان می‌دهد مردم بی‌خود و بی‌جهت قلبشان برای کسی نمی‌تپد و از فقدان شخصی، بی‌جهت دردمند و آزرده‌خاطر و شکسته‌دل نمی‌شوند، بلکه دلایل بسیاری باید باشد تا قلب آنها از نبود فردی آن‌قدر به درد بیاید که خویشتن‌داری از دست بدهند، به خیابان‌ها بیایند، بر سر‌وسینه بزنند و سیاه‌پوش شوند.

آمنه مستقیمی | شهرآرانیوز؛ آنچه در همین چند روز پردرد بر ملت ایران گذشت، بهترین شاهد بر این ادعاست؛ آن نگرانی و چشم‌های به‌راه‌مانده و دست‌های متوسل و رو به آسمان از بدو شنیدن خبر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور تا عزاداری و تشییعی که جهان را به حیرت واداشت، همه ثابت کرد شهید رئیسی که به «سید محرومان» شهرت داشت، آن‌قدر برای مردم کار کرده بود که برای بدرقه به خانه ابدی، این‌چنین برایش سنگ‌تمام بگذارند.

مهم آن است که خدمات آیت‌ا... رئیسی که بحق «سیدالشهدای اهل خدمت» لقب گرفته است، تنها مربوط‌به عرصه‌های سیاسی و قضایی نمی‌شود، بلکه ایشان در ساحت فرهنگ به‌ویژه فرهنگ دینی‌قرآنی نیز پیشتاز اتفاقات جدید و اثرگذار شد که برکات آن در دیروز و امروز محصور نمی‌ماند و فردا‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ مثل اتفاقاتی که ایشان در زمانی که تولیت آستان‌قدس‌رضوی بود، در عرصه فعالیت‌های قرآنی رقم زد.

ایشان در روز‌هایی که به قرآن کریم بی‌احترامی شده بود در سازمان ملل با قرآنی در دست ظاهر شدند. در همین زمینه سخنان حجج‌اسلام مسعود میریان، مدیر مرکز قرآنی سازمان علمی‌وفرهنگی آستان‌قدس‌رضوی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، و سیدعلی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن، را مرور کرده‌ایم.

منبر‌های شهید رئیسی، قرآنی بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآنی سازمان علمی‌وفرهنگی آستان‌قدس‌رضوی، در گفتگو با شهرآرا، بیان می‌کند: آیت‌ا... رئیسی پیش از ورود به آستان‌قدس و پذیرش تولیت آن، شخصیتی قرآنی داشت. بنده در دوره جوانی زیاد پای منبر‌های ایشان می‌نشستم و در تواضع و فروتنی شان همین بس که با وجود اینکه معاون اول قوه‌قضاییه بود، در مسجد محله به‌عنوان سخنران حضور می‌یافت و بیشتر منبر‌هایی که این شهید والامقام می‌رفت، برگرفته از آیات قرآن بود.

وی ادامه می‌دهد: پس از آنکه شهید رئیسی تولیت آستان‌قدس‌رضوی را عهده‌دار شد، با روحیه و نگاه خاص قرآنی که داشت، تصمیم به توسعه فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) گرفت و با دستور مستقیم ایشان در سال۱۳۹۶ مرکز امور قرآنی آستان‌قدس‌رضوی زیرمجموعه سازمان فرهنگی تأسیس شد. با ابلاغ آیت‌ا... رئیسی، تمام فعالیت‌های قرآنی خارج از حرم مطهر به این مرکز واگذار شد و فعالیت‌ها در عرصه ملی و بین‌المللی نیز با دستور مستقیم ایشان پیگیری می‌شد.

نقطه عطف فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر رضوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میریان با اشاره به دیگر برکات اندیشه‌های قرآنی آیت‌ا... رئیسی در آستان‌قدس‌رضوی، یادآوری می‌کند: یکی از اتفاقات مهمی که شهیدرئیسی در آستان‌قدس رقم زد، اجرای طرح «خادم‌یاران حضرت رضا (ع)» به‌عنوان یادگاری بی‌نظیر و ارزشمند است؛ طرحی که نقطه عطف فعالیت‌های گسترده قرآنی آستان‌قدس‌رضوی در کشور شد.

مجدانه پیگیر تصمیم‌های قرآنی بود

مدیر مرکز امور قرآنی آستان‌قدس‌رضوی با بیان اینکه آیت‌ا... رئیسی، شورای‌عالی قرآنی آستان‌قدس را به ریاست خودش تأسیس کرد، می‌افزاید: ایشان مجدانه پیگیر جلسات این شورا بود و مصوبات را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کرد. درنتیجه این نگاه بلند قرآنی، امروز شاهدیم که فعالیت‌های قرآنی آستان مقدس حضرت رضا (ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد وقفی جهان تشیع، در سراسر جهان اسلام گسترده شده است و به شبهاتی که علیه شیعه درباره فاصله داشتن از قرآن مطرح می‌شود، پاسخ می‌دهد.

به‌گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین میریان، به برکت اقدامات آیت‌ا... رئیسی، بزرگ‌ترین شبکه آموزش روخوانی قرآن کشور (در قالب مهد‌الرضا (ع)) برای نونهالان گسترش چشمگیر داشته اشت و این شبکه قرآنی در ۲۳۳شهر و روستا و ۵۸شعبه فعالیت می‌کند. این اتفاقات رخ نمی‌داد مگر به برکت روحیه خدمت آیت‌ا... رئیسی در همه پست‌ها و مناصب.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه آموزش مجازی قرآن

وی تأکید می‌کند: با اتکا به مسیری که شهید رئیسی گشود، ما بزرگ‌ترین شبکه آموزش مجازی قرآن با نام «من قرآن را دوست دارم» را در آستان‌قدس‌رضوی راه‌اندازی کردیم و درحال‌حاضر بزرگ‌ترین طرح‌های حفظ قرآن کریم را به‌صورت شبانه‌روزی، حضوری و غیرحضوری در آستان‌قدس اجرا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‎ والمسلمین میریان یادآوری می‌کند: همه این فعالیت‌ها و برنامه‌ها با نگاه و منویات قرآنی شهید بزرگوار انجام شده است. امید است همان‌طور که شهید قرآنی‌مان این مسیر را برای ما گشود، ما هم بتوانیم با سرعت، جدیت و همت بیشتر، آرزو‌های قرآنی ایشان را محقق کنیم.

وی می‌ا‌فزاید: این فقط آستان‌قدس نیست که با نگاه بلند و راهبردی شهید رئیسی در فعالیت‌های قرآنی سرآمد شده و اتفاقات مبارکی را در این عرصه رقم زده است، بلکه با ریاست‌جمهوری رئیسی عزیز، جامعه قرآنی و فعالان آن به‌ویژه خادمان قرآن، نیز شأن و جایگاهی متفاوت یافتند و اصلا نگاه‌ها به آنها متفاوت شد.

حمایت جدی و مستمر از خادمان قرآن

همچنین سیدعلی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن، قائم‌مقام شورای‌عالی قرآن و پیشکسوت قرآنی، در حمایت از فعالیت‌های قرآنی آیت‌ا... رئیسی، در گفت‌وگویی در این‌باره می‌گوید: شهید رئیسی در حمایت از توسعه و ترویج فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی و حمایت از فعالان، خادمان و مؤسسات قرآن کریم، بسیار کوشا و جدی بود و در برنامه‌های قرآنی حضور می‌یافت؛ چنان‌که امسال در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت و از خادمان قرآن در رشته‌های مختلف تقدیر کرد.

وی تأکید می‌کند: علاوه‌بر این، آیت‌ا... رئیسی با حضور در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بر حمایت بی‌کم‌وکاست و بدون خلل دولت از فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد. آن شهید بزرگوار نگاهی بسیار دلسوزانه و حمایت‌گرانه به حوزه قرآن و فعالیت‌های آن داشت. هم عامل به قرآن و هم خادم قرآن بود و هم می‌کوشید سفره نورانی قرآن، بیش از پیش در دولت انقلابی ایشان گسترده شود و افراد بیشتری پای آن بنشینند.

نگاه قرآنی فراتر از مرز‌ها

جالب آنکه حمایت آیت‌ا... رئیسی از قرآن و فعالیت‌های قرآنی، صرفا جنبه داخلی نداشت و به داخل مرز‌های کشور محدود نمی‌شد، بلکه ایشان در تلاش بود نگاه قرآنی تشیع و نظام اسلامی را به جهان بشناساند؛ به همین دلیل نیز درپی اقدام توهین آمیزی که در سوئد به ساحت مقدس قرآن رخ داد و مصحف شریف سوزانده شد و قلب میلیون‌ها مسلمان را به درد آورد، سکوت نکرد و در هفتاد وهشتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، قرآن را بر دست گرفت و این اهانت‌های نابخشودنی به کتاب خدا را محکوم کرد.

شهید رئیسی در آن جلسه گفت: اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی، در صورت‌های مختلف خود، ازجمله سوزاندن کتاب مقدس قرآن تا منع حجاب در مدارس و ده‌ها تبعیض شرم‌آور دیگر، شایسته پیشرفت‌های انسان معاصر نیست.

قرآن به دست در سازمان ملل

«پشت‌پرده این نفرت‌پراکنی‌ها، طراحی بزرگ‌تری وجود دارد و تقلیل آن به مقوله آزادی بیان، گمراه‌کننده است. غرب که اینک با بحران هویتی و کارکردی مواجه شده است، جهان را جنگل و خود را باغی زیبا می‌بیند. برخی جریان‌های شوم ولی قدرتمند، راه‌حل را در بحران‌سازی و دشمن‌تراشی می‌بینند. این آپارتاید فرهنگی، جامعه مسلمانان و به‌خصوص مهاجران را هدف گرفته است؛ مهاجرانی که خود قربانیان سیاست‌های استعمار هستند.

ما نیز همچون همه مؤمنان و آزادی‌خواهان بر این باوریم که احترام به ادیان الهی باید جزو دستورکار‌های بین‌المللی قرار گیرد و سازمان ملل نیز با طراحی سازوکاری، احترام به ادیان الهی را تضمین کند.»
بیانات آیت‌ا... رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، ۲۹/۶/۱۴۰۲

حجت الاسلام و المسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، می‌گوید: شهید رئیسی بی‌تردید از معدود شخصیت‌ها و مسئولانی است که تا این حد به قرآن و فعالیت‌های آن اهتمام داشته و در میان فعالان مختلف جامعه قرآنی، محبوب و صاحب اثر بوده است؛ به‌گونه‌ای‌که او را اهل انس با قرآن می‌دانند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی تقی‌زاده درباره این ویژگی عزیز جمهور، در گفت‌وگویی بیان می‌کند: من توفیق داشتم که چهار سال پیش در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی، از کرسی تفسیر سوره لقمان ایشان بهره‌مند شوم و در آنجا از انس و تأملاتشان در قرآن بهره بگیرم. ایشان در چند ماه اخیر نیز اهتمام جدی به امور قرآنی داشت و تقریبا هر ماه در یک رویداد قرآنی حضور می‌یافت. وی می‌افزاید: حضور آیت‌ا... رئیسی، از نمایشگاه قرآن تا مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و همچنین جلسه سیاست‌گذاری کلان امور قرآنی، یعنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نشان از اهتمام ویژه ایشان به مباحث قرآنی دارد.

 وی تأکید می‌کند: ایشان رئیس‌جمهوری بود که قرآن و ادبیات قرآنی را در محافل بزرگ بین‌المللی در شرایطی که به قرآن اهانت می‌شد، مطرح کرد و از همه مهم‌تر زندگی اش پیوسته مصداق عمل به قرآن بود. او با عمل و زندگی با قرآن در جهت عهدی که با ولایت داشت و همچنین در مسیر آرمان عدالت جهانی، حرکت کرد و خدای متعال بهترین اجر و ثواب را نصیبش کرد. او پای عهدی که با خدای متعال داشت، مردانه ایستاد و مصداق آیه شریف «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا ا... عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَه» شد؛ مقام شهادت نوش جانش باشد!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->